כאשר דודו מצליח להחזיר את הכוויתים, סבו ואחי סבו העיראקיים, אל מקומם הטבעי והראוי על הבמה הגדולה, מול קהל עצום מכל רחבי העולם, זהו רגע מרגש ומשמעותי עבורו. לצד הציפייה הגדולה, התהילה וההתרגשות, מתגלה החיבור הכמעט בלתי נתפס בין מוזיקה עיראקית ורוקנרול, המבוצעים על ידי זמר ישראלי וזמרת ערבייה מוסלמית בארצות הברית.יום ה’ 17.05 22:00 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת, יום ג’ 22.05 20:30 מרכז קהילתי “בית דני” שכונת התקווה כניסה חופשית, יום ה’ 24.05 20:30 כיכר התרבות כניסה חופשית, שבת 26.05 15:15 סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
הדברים מהצד האחר
זוכה הפרס הראשון בפסטיבל IDFA.
שבעים שנה חלפו מאז ננעלה הדלת בלב הבית, בית משפחתה של הבמאית מילה טורז’ליץ, ואיש לא העז לפתוח אותה. בשנים הללו עברה בלגרד מהפכה, מלחמת אזרחים, התפרקות והיפרדות מיוגוסלביה, הפצצות ומהפכה נוספת והדלת נותרה נעולה. הניסיון לברר מדוע, אילו חיים היו שם קודם ומה היה מצדה השני של הדלת מוביל לשיחות אינטימיות של הבמאית עם אמהּ – מדענית שהייתה כל השנים פעילה פוליטית ולוחמת חופש, ושילמה על כך מחיר לא פשוט. הסיפור המשפחתי המורכב ההולך ונמהל בתחקיר ההיסטורי ובאירועים המתרחשים ממש מתחת לחלון הבית – הופך פתאום לשיעור אישי בהיסטוריה הסוערת ובהווה הלא פחות מאיים של סרביה.
ג’ | 22/5 | 18:30 | סינ’ 1 || ו’ | 25/5 | 18:15 | סינ’ 1
ואלס לולדהיים
זוכה פרס הסרט התיעודי בפסטיבל ברלין.
מערכת הבחירות לנשיאות אוסטריה ב-1986, שבסיומה נבחר קורט ולדהיים, הייתה נקודת מפנה בתולדות אוסטריה, ואולי גם הרגע שבו “פייק ניוז” הוכנסו לשימוש יומיומי בתקשורת. ולדהיים, אחרי קריירה דיפלומטית מכובדת ושתי קדנציות כמזכ”ל האו”ם, לא שיער שמישהו ינסה לנבור בעברו. הביוגרפיה המטולאת שהציג לעולם – זו שחסרו בה חלקים שהוא “שכח”, הנוגעים לשירותו כקצין ביחידות של הצבא הגרמני שהיו מעורבות בפשעי מלחמה במלחמת העולם השנייה – הועמדה פתאום בסימן שאלה.
הבמאית רות בקרמן השתתפה בפעולות המחאה נגד ולדהיים ותיעדה אותן. תוך כדי שילוב קטעי ארכיון מכל העולם היא מאתרת את הרגע שבו אוסטריה הבינה שהיא לא הייתה קורבן של הנאצים, אלא משתפת פעולה.
א’ | 20/5 | 19:00 | סינ’ 1 * || ג’ | 22/5 | 16:00 | סינ’ 1 * || ה’ | 24/5 | 15:00 | סינ’ 4
שירקרס
זוכה פרס הבימוי בפסטיבל סאנדנס
הסרט שסנדי טאן כתבה וביימה בשנות התשעים היה ההפך הגמור מהתרבות הסינגפורית של אותם ימים: פרוע, נועז, צבעוני וחסר גבולות. טאן וחברותיה בילו חודשים בהפקה של סרט קאלט תוצרת בית, כשהן מגייסות למלאכה קרובים ועוברי אורח, כלבים וסוסים. אלא שאז נכנס לתמונה ג’ורג’ – ספק מורה, ספק גורו – שנעלם, ביחד עם כל החומר המצולם.
25 שנה לאחר צילומי “שירקרס” המקורי, טאן חוזרת לסינגפור כדי לפתוח את כמוסת הזמן ולהבין מה בדיוק קרה שם. מפגשיה עם החברות שיצרו איתה את הסרט, בשילוב קטעי מקור שנתגלו במפתיע, מספרים סיפור משעשע ומאוד נוגע ללב על חברות, נעורים ויצירה, ומובילים לפתרון התעלומה הגדולה.
ה’ | 17/5 | 21:30 | סינ’ 1 || ו’ | 18/5 | 21:15 | סינ’ 2 || ו’ | 25/5 | 18:30 | סינ’ 4
כלבים נובחים רחוק
זוכה פרס ביכורים בפסטיבל IDFA
מבעד לעיניהם של ילדים המלחמה נראית צבעונית ומסעירה לא פחות משהיא מאיימת. אולג ויאריק, החיים עם סבתם בכפר שרובו ננטש – צמוד לגבול שמשני עבריו נלחמים כוחות האוקראינים והרוסים – מצליחים לייצר לעצמם בועה משלהם. צלילי ההפגזות הפכו לפסקול המלווה את השגרה שלהם, ואילו בקולות ירי, מאגרי נשק נטושים ושיירות של חיילים הם מוצאים הזדמנות למשחק חדש. הסרט, מציג את האופן שבו הילדים וסבתם מצליחים, כל אחד בדרכו, לדבוק בהנאות ובהתרגשויות הקטנות של החיים גם בצל המלחמה.
שבת | 19/5 | 16:15 | סינ’ 1 * || שבת | 26/5 | 16:30 | סינ’ 2
הישראלים
שיר למעלות
הסרט מתעד שלושה גיבורים אשר קשרו את חייהם זה בזה. אלעד הוא גבר צעיר אשר נכנס לניתוח פשוט לאחריו נותר נכה. למרות מצבו הקשה, הוא בוחר בחיים. רינת, שהיתה חברתו ונפרדה ממנו בעבר, חזרה אליו דווקא אחרי הניתוח ובחרה להינשא לו. במשך עשר שנים הם לא מצליחים להרות. עינב, רווקה ואמא חד הורית, בוחרת בהליך פונדקאות ממניעים כלכליים אך בעיקר אלטרואיסטיים. הסרט מלווה את הקשר האמיץ בין שלושת גיבוריו לאור הבחירות יוצאות הדופן שעשו, וביחד הם חולקים רגעים אינטימיים בדרך לסופו המרגש והמפתיע של התהליך.
יום ה’ 17.05 18:00 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת, יום ה’ 24.05 18:00 סינמטק 1
משפחה בטראנס
הסרט מתעד מקרוב משפחה מנהריה (זוג וארבעה ילדים), מהרגע שבו אבי המשפחה (עמית) יוצא מהארון במפתיע ומחליט לממש את תשוקתו הכמוסה להפוך לאישה.
לגלית, אשתו של עמית, לוקח זמן לעכל את הדברים. היא מבינה כי בעקבות השינוי שעמית עומד לעבור היא צריכה לקבל החלטה – האם להישאר או להיפרד. לאחר מחשבות והיסוסים גלית מחליטה לתת לזה סיכוי. למרות הקשיים האישיים והסטיגמות החברתיות, בני המשפחה מתעקשים להישאר ביחד, ומאמינים שהאהבה תנצח את כל הקשיים. אבל דווקא כשנדמה שהמסע המגדרי של עמית מגיע ליעדו בשלום, מאיים המסע האישי של גלית, בת הזוג התומכת, על הזוגיות.
שבת 19.05 12:15 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת, יום ה’ 24.05 20:15 סינמטק 1 בנוכחות היוצר/ת
“דער-נסתר”
“דֶער-נִסְתֶּר”, כך קראה קולין שבתאי לבית בו חלמה להקים משפחה מאושרת. עם המשורר אהרֹן שבתאי ילדה שישה ילדים, יחד גידלו אותם בבית ירושלמי מוקף ברושים, וכל זה נהרס בגירושין.
בהיותו נער התחיל בנם, נהר שבתאי, לתעד את משפחתו. הוא צילם עשרים שנה של מסע פרידה מאותו חלום, בית מלא ילדים שהפך ריק וזקן. רק אמו ואחיו למואל נותרו בו: הוא לא מצליח לבסס עצמאות, היא לא מצליחה להיפרד מתפקידה האימהי. הירושה שהותיר הסב אוזלת ומאלצת אותם לעזוב את הבית. הפרידה מביאה את האם לחשבון נפש, את האח למשבר ואת היוצר להתעמקות בנקודת השבר – עזיבת האב את הבית בהיותו ילד קטן.
סוכני הזכרון
האחים עידו ועמליה רוזנבלום הם ילדיו של אדם ברוך, שנולד למשפחה דתית במאה שערים והפך לאחת הדמויות המרכזיות והחידתיות ביותר בתרבות הישראלית. אורח חייו האינטנסיבי של ברוך הוביל למותו בטרם עת, והותיר את ילדיו עם פערים בין האבא הפרטי לבין הדמות הציבורית הקודרת שהיו לה מעריצים אך גם מבקרים רבים.
כדי למלא את הפערים הללו אספו השניים אלפי פריטים מהארכיון האודיו-ויזואלי שהותיר אחריו אביהם, ובנו מהם חלל תצוגה ייחודי, אליו הזמינו דמויות מפתח מתחנות חשובות בחייו של האב. בעזרת מורי דרך אלה – אנשי תקשורת, אמנים, אספנים, אנשי עסקים ובני משפחה – עמליה ועידו מרכיבים מהחלקים השונים זיכרון שלם של אביהם.
יום ה’ 24.05 21:15 סינמטק 3, בנוכחות היוצר/ת, יום ו’ 25.05 16:30 סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
שבת 26.05 14:30 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת
מתנחלת
איריס זכי, במאית תל אביבית, נוחתת בלב ההתנחלות תקוע כדי לנסות ולשוחח לראשונה עם האנשים שגרים בעבר השני של הקו הירוק. מחוץ למכולת של היישוב, מתחת לעץ, היא מציבה שלוש מצלמות, שולחן ושני כסאות, וממתינה לדבר עם המקומיים.
החשש מהפולשת ומהמצלמות מותיר בתחילה את איריס בעיקר לבדה. אך עד מהרה הכסא שמולה לא נותר עוד ריק. אט אט יושבים מתנחלים מרקעים שונים לשיחות כנות, מפתיעות, לעתים משעשעות, המביאות מבט רענן על המציאות הישראלית משני צדי הקו הירוק.
יום ה’ 17.05 20:00 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת, שבת 26.05 18:30 סינמטק 1 בנוכחות היוצר/ת
המועמד
הצצה אינטימית לקמפיין הבחירות של מפלגת “כולנו”. הסרט מלווה את משה כחלון והצוות הקרוב אליו, מקמפיין הבחירות ב-2015 ועד למשרד האוצר. לפני שנתיים וחצי, בתקציב זעום ובזמן מינימלי, החל משה כחלון את המהלך של הקמת מפלגה חברתית חדשה. הוא אסף סביבו קבוצה קטנה של אנשים שהחלו מיד להרים קמפיין בחירות שנועד להוביל את המועמד היישר לכיסא של שר האוצר. האיש הכי חידתי ודיסקרטי בפוליטיקה הישראלית מסכים בפעם הראשונה להכניס מצלמה אל תוך המטה האישי שלו, שמורכב משחקני מפתח בזירה הפוליטית של היום.
יום ב’ 21.05 19:45 סינמטק 3 בנוכחות היוצר/ת, יום ו’ 25.05 14:30 סינמטק 4 בנוכחות היוצר/ת
הבינלאומיים
סטודיו 54
סטודיו 54 פעל במנהטן במשך פחות משלוש שנים לפני יותר מארבעים שנה, אבל הדיבור עליו מעולם לא נפסק. המועדון שחולל מהפכה בחיי הלילה של ניו יורק היה מקדש של נהנתנות ואקסטזה, ומשך אליו את כל היפים, הנוצצים, המצליחים, הצעירים וחסרי המנוח. הבמאי מאט טירנאואר (“האזרחית ג’ין – הקרב על העיר”, שהוקרן בדוקאביב) משחזר כראוי את כדור המראות המורכב מסרטים שצולמו במועדון (אז עוד קראו לו “דיסקוטק”) בימי תפארתו, וסיפורים של מי שהיו שם ומי שהמתינו בשער אבל לא הורשו להיכנס. בראיון חושפני עם אחד המייסדים, איאן שרייגר, הוא מספר לראשונה גם את סיפור קריסתו של המקום שהצליח יותר מדי.
הקרנות מיוחדות: הקרנה ומסיבת דיסקו – יום ו’ 18.05 21:00 בית רומנו כניסה חופשית, חוזרים לדרייב אין: סטודיו 54, יום א’ 20.05 20:30 מתחם הדרייב אין הישן חינם עם הרשמה מוקדמת.
הקרנות רגילות: יום ג’ 22.05 22:00 סינמטק 3, יום ה’ 24.05 22:15 סינמטק 1
RBG – רות ביידר גינסבורג
כשרות ביידר גינסבורג נבחרה לבית המשפט העליון בארה”ב, היא דאגה לשפץ את הגלימה השחורה המוכרת ולהוסיף לה צווארוני תחרה במקום המיועד לעניבה. זה היה צעד סמלי של שופטת הלוחמת כל חייה למען זכויות נשים ומיעוטים. ביידר גינסבורג, האישה השנייה בלבד שמונתה לכהונה הרמה, היא מהדמויות המשפיעות ביותר בחברה האמריקאית. האישה הזעירה מעולם לא חששה לקבל הכרעות שנויות במחלוקת ולעורר כעס ובגיל 85, רב”ג (המכונה Notorious RBG) היא מגדלור חברתי, שצעירים מקעקעים את דמותה על גופם וראפרים מקדישים לה שירים. אחרי 25 שנה על כס השיפוט אין לה כוונה לפרוש. היא לוחמת צדק, כוכבת אינסטגרם ואפילו מופיעה באופרה – ונהנית מכל רגע.
ו’ | 18/5 | 10:00 | סינ’ 3 || ד’ | 23/5 | 19:45 | סינ’ 3 || שבת | 26/5 | 18:30 | מוזיאון: אסיא
קוסמה – אינסוף
בגיל 90 יש ליאיוי קוסמה מיליוני מעריצים באינסטגרם, חשבון בנק תפוח וסטודיו במוסד לחולי נפש שבו היא מאושפזת. יצירות האמנות של יאיוי קוסמה כל כך צבעוניות ומלאות חיים עד שקשה להאמין שהן נולדו מתוך צלקות. האמנית היפנית המצליחה בעולם (יצירה שלה נמכרה לאחרונה ביותר מ-7 מיליון דולר) גדלה בבית שמרני, חשוך ואלים, ובדרכה אל התהילה התמודדה לא רק עם גזענות ושובניזם אלא גם עם מחלת הנפש שתקפה אותה בגיל צעיר וההזיות המלוות אותה מאז. קוסמה הפכה את כל אלה למנוע אדיר וטלטלה את עולם האמנות הבינלאומי בסדרה של מיצגים פרובוקטיביים בעירום ומפגנים פוליטיים.
ו’ | 18/5 | 10:00 | סינ’ 1 || ד’ | 23/5 | 10:00 | סינ’ 3 || ו’ | 25/5 | 14:00 | סינ’ 2 || ו’ | 25/5 | 20:30 | סינ’ 3 || שבת | 26/5 | 10:00 | מוזיאון: אסיא
Bad Reputation
אמרו לה שבנות לא מנגנות רוקנרול, אבל לג’ואן ג’ט לא היה אכפת. בגיל 17 היא הקימה את ההרכב הכל-נשי The Runaways, שזכה להצלחה עצומה באירופה וביפן, ולבסוף כבשה גם את המצעדים האמריקאיים עם Joan Jett & the Blackhearts.
ג’ט, גיטריסטית מסעירה, הייתה בשנות השבעים אייקון פמיניסטי לוחמני, שהמבקרים כינו “נוסעת בזמן”, כי כמו דייוויד בואי, היא עשתה תמיד מוזיקה שהקדימה את זמנה. הכריזמה המינית והעוצמה האידיאולוגית של ג’ט לא התעמעמו עם השנים. בסרט גדוש קטעי הופעות מאז ומהיום היא מצהירה: I don’t give a damn about my bad reputation.
ד’ | 23/5 | 20:30 | נמל ת”א || שבת | 26/5 | 22:30 | סינ’ 1
הבשורה על פי אנדרה
עולם האופנה היה המקום שאליו אנדרה ליאון טאלי ברח – והעולם הזה קיבל באהבה את דמותו הבומבסטית, שהציגה לעולם סוג חדש של גבריות שחורה. טאלי, מעורכי האופנה המשפיעים של “ווג”, גדל בעיירה דרומית, בימי ההפרדה הגזעית. הכנסייה הייתה אז המקום היחיד שלכבודו טרחו להתלבש, אבל טאלי ראה בחלומותיו עולם צבעוני, מסעיר ואינסופי. הוא לא שכח את החלום כשגדל להיות גיבור-על, גבר ענק בגלימות, המרחף בין בירות העולם ובוכה מהתרגשות בתצוגות אופנה. מישל אובמה, קרל לגרפלד, פראן ליבוביץ והחזיר של איזבלה רוסליני זוכים לקבל מטאלי את אותו חום אנושי מיוחד של מי שכל חייו “רואה את העולם דרך עיני קליידוסקופ של ילד”.
ה’ | 17/5 | 22:00 | סינ’ 2 || שבת | 19/5 | 18:45 | סינ’ 3 || ד’ | 23/5 | 10:00 | סינ’ 1
בום למציאות: ז’אן מישל בסקיאט
ז’אן מישל בסקיאט צמח מתוך הלהבות, היריות והחלונות המנופצים של הלואר-איסט-סייד הניו יורקי בשנות השבעים. הוא עצמו היה סוג של פצצת כריזמה ממוקדת. כבר בשנים שלפני פרסומו הגדול, העשייה שלו (גרפיטי, מוזיקה, עיצוב בגדים פרוע) לוותה בתחושת בהילות שסחפה אליו יוצרים אחרים, אנשים שלא יכלו להתנתק ממנו.
בסקיאט, שהיה עדיין אנונימי, מצא את עצמו בלב הכאוס המרהיב שאפיין את סצנת האמנות הניו יורקית. נאן גולדינג, ג’ים ג’רמוש, לוק סנטה ורבים אחרים מספרים על הפרק הלא ידוע בחייו של מי שהפך בחייו הקצרים לכוכב והצליח לכבוש את הזירה הכי פחות טבעית לצעיר שחור, מוכשר ופראי.
ה’ | 17/5 | 21:45 | סינ’ 4 || ו’ | 18/5 | 10:30 | סינ’ 4 || ד’ | 23/5 | 22:00 | סינ’ 3
חלקה 35
ב”חלקה 35″ בבית הקברות בקזבלנקה אמור היה להיות קברהּ של אחותו התינוקת של הבמאי. אלא שהחלקה אינה קיימת, ונדמה שגם כל זכר אחר של הילדה נמחק, ובכוונה.
השחקן הצרפתי אֶריק קראוואקה מנסה לפענח סוד שהוריו הסתירו ממנו כל חייו. האם הייתה לו אחות? מה קרה לה? ומדוע לא נותרה כל עדות על חייה או מותה? התשובות הסותרות שהוא מוצא בראיונות עם הוריו ובארכיון המשפחתי מובילות לתעלומות נוספות. בניסיון להבין את הרצון לשכוח, קרוואקה יוצר יצירה קולנועית יוצאת דופן, הקושרת את סיפור משפחתו להיסטוריה הקשה של המדינות שבהן חיו: מרוקו, אלג’יר וצרפת, ולאופן שבו הן מתמודדות עם רוחות הרפאים של העבר.
ה’ | 17/5 | 15:15 | סינ’ 1 || א’ | 20/5 | 15:00 | סינ’ 4 || שבת | 26/5 | 10:30 | סינ’ 2
אריק קלפטון: החיים ב-12 תיבות
אריק קלפטון לא היה המועמד הטבעי להביא את בשורת הבלוז לבריטניה. אלא שהילד הלבן, המופנם, שגדל בדרום הנינוח של אנגליה, חווה מגיל צעיר כאב ונטישה ורק המוזיקה יכלה “להציל אותי, כי היא לקחה ממני את הכאב”, כדבריו.
בסיפור חייו הסוער של קלפטון – מהגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים – מככבים גדולי המוזיקאים (הביטלס, מיק ג’אגר, להקת קרים, ג’ימי הנדריקס, בי בי קינג), ויש בו אהבות נואשות, בגידות ותשוקה חסרת גבולות, וגם שנים של התמכרות לאלכוהול וסמים ואסון אישי כבד. קלפטון מלווה את הסרט בקולו ומציע תובנות אישיות על האופן שבו שרד את הטלטלות האלה וחזר לנגן.
ג’ | 22/5 | 20:30 | נמל ת”א || ד’ | 23/5 | 12:15 | סינ’ 3 || שבת | 26/5 | 20:45 | מוזיאון: אסיא
ווסטווד
היא אף פעם לא מרוצה, יודעת לקלל בלי הפוגה, חולמת ללמוד סינית, לא מוכנה לדבר על ה”סקס פיסטולס” ולא יורדת לרגע מהפלטפורמות, אותן פלטפורמות היסטוריות שמהן צנחה נעמי קמפבל.
ויוויאן וסטווד, בת 77, עדיין דוהרת על אופניה ברחובות לונדון. מי שהחלה לתפור בגיל 11, הייתה מהקולות הבולטים של הפאנק, זעזעה את לונדון בתלבושות פרובוקטיביות והקפידה להיות קוץ בישבנו של הממסד היא היום Dame, גבירה בעלת תואר אצולה, שהבגדים שעיצבה מוצגים במוזיאונים. אבל גם מלב הבורגנות הנינוחה, וסטווד ממשיכה להפתיע: היא אקטיביסטית קולנית ומעצבת חתרנית ונועזת, והיא בעיקר לא מוכנה שיפריעו לה לשנות את העולם.
ה’ | 17/5 | 19:15 | סינ’ 1 * || ב’ | 21/5 | 10:00 | סינ’ 3 || ה’ | 24/5 | 20:30 | גן הפסגה, יפו העתיקה || שבת | 26/5 | 10:00 | סינ’ 1
חורף שמח
חופשת הקיץ בחוף מונדֶלו שבפלרמו היא הבריחה המשולמת. הקהילה המתכנסת כאן מדי מדי קיץ, במאות בקתות החוף קטנטנות וצבעוניות, מבלה ימים ולילות בארוחות משותפות, שחיות ליליות, צפייה בכדורגל, תחרויות קריוקי ומסיבות חוף. מרחבי הים הכחול יפים כל כך שלרגע מפתה להאמין שמדובר בתפאורה מלאכותית מוגזמת, וכמוהם גם הדמויות: משעשעות, מרגיזות, מגוחכות ונוגעות ללב.
בסדרה של צילומים מרהיבים, מעל ומתחת למים, המצלמה עוקבת אחרי קהל הנופשים העצום, ובתוכו גם אחרי משפחות ויחידים – המנסים להתמסר למשימה האסקפיסטית, אבל אינם מצליחים להתעלם מן הפוליטיקה, המשבר הכלכלי והמחשבות על הגירה נוכח מה שמצפה להם בסוף העונה.
א’ | 20/5 | 12:15 | סינ’ 1 || ה’ | 24/5 | 14:15 | סינ’ 1 * || ו’ | 25/5 | 16:00 | סינ’ 1 *
המשוררת
על הבמה, בתכנית כישרונות טלוויזיונית, חיסה הלאל חושפת את נשמתה אבל לא את פניה: היא משוררת סעודית, וגם האישה היחידה שהגיעה אי פעם לגמר הלהיט הטלוויזיוני של אבו-דאבי “משורר המיליון” (75 מיליון צופים!) והיא, כמובן, עוטה בורקה ומגששת את דרכה אל הבמה וממנה, משום שאפילו עיניה מוסתרות.
הלאל, נשואה ואם לארבעה, כתבה עד לתחרות בשם בדוי, ומעולם לא עלתה על הבמה. השירים שלה חתרניים ונועזים, כאלה שהמנחה מכנה בשם “קריאה למרד”, והיא מבקרת בהם בחריפות את דיכוי הנשים, הכוחניות והקיצוניות הדתית בעולם הערבי. התשואות מהקהל (הגברי כולו) מעניקות לה כוח לפרוץ מן הכלוב שבתוכו, לדבריה, מתנהלים חייה, כמו חיי כל הנשים בארצה.
ה’ | 17/5 | 11:15 | סינ’ 3 || שבת | 19/5 | 18:15 | סינ’ 4 || ג’ | 22/5 | 10:00 | סינ’ 1
מקווין
הוא רצה שהעור יסמור, שיהיו שם דם ואש ותמרות עשן, ושיגיעו אמבולנסים. לי אלכסנדר מקווין, הפרחח הבריטי, עיצב מעילים עם בטנה עשויה שיער אדם והציג על המסלול רובוטים, שמלות ניילון דרוסות ושחזורים של זירות פשע. חייו האמיתיים היו לא פחות רבי השראה, כאב ותיאטרליות.
מקווין צמח מלמטה: בתצוגת האופנה הראשונה שלו קנה בדים בדמי האבטלה, והתראיין בגבו למצלמה כדי לא להיתפס. תשוקה, נחישות וגאונות הובילו אותו לעמוד בראש בית האופנה ג’יבנשי, ולהמשיך לעצב במקביל את המותג שלו – הפראי, הבלתי צפוי, השערורייתי תמיד. סיפור חייו הקצרים מלווה בקטעים מיומניו, זיכרונות שלו ושל הקרובים לו ופסקול מרשים של המלחין מייקל נימן.
שבת | 19/5 | 21:00 | סינ’ 3 || שבת | 26/5 | 18:00 | סינ’ 3
פיית’פול
סרטים רבים נעשו על מריאן פיית’פול, אבל אף אחד מהם לא הצליח ליצור דיוקן כל כך עמוק, חכם ומפתיע שלה. השחקנית סנדרין בונאר – הפעם מאחורי המצלמה – יוצרת דינמיקה אישית-נשית עם פיית’פול, המאפשרת לה להציג את הזמרת במבט אחר, עדין ומדויק יותר.
פיית’פול חיה חיים מסעירים ומורכבים. בונאר דגה מהארכיונים את ההיסטוריה (הלהיטים, הרומן עם מיק ג’אגר, הסמים, החיים ברחוב והקאמבק) אבל עינה החדה מבחינה עד כמה כבר בצעירותה, כשהייתה בובת חרסינה בעלת קול בדולח, פיית’פול הייתה דעתנית, מרדנית ועצמאית במחשבתה, תכונות שהתגברו עם כל חבלה וחספוס, והפכו אתה למרשימה אף יותר על הבמה, חמישים שנה אחר כך.
ב’ | 21/5 | 20:30 | נמל ת”א || ה’ | 24/5 | 12:30 | סינ’ 3 || ו’ | 25/5 | 10:30 | סינ’ 2
סרטים שמתאימים גם לילדים (לא קטנים)
שף פלין
שבכשמייגן מקגארי החלה לצלם את בנה פלין, שבגיל תשע גילה פתאום עניין בבישול מתוחכם, לשניהם לא היה מושג לאן כל זה יתפתח ובאיזו מהירות פלין יגיע למעמד של סופרסטאר קולינרי.
המטבח המאולתר בחדר השינה הילדותי הפך למסעדת יוקרה בסלון הביתי בלוס אנג’לס. כתבת שער ב”ניו יורק טיימס” הובילה לראיון אצל לארי קינג. בגיל 15 השף פלין פתח מסעדת פופ אפ מצליחה בניו יורק. מייגן נרתמה לעבודה: כמלצרית, קוצצת ירקות ושוטפת כלים. היא גם המשיכה לצלם את הכוכב הצעיר (וכנראה הנער היחיד שטורק את הדלת כדי להתבודד ולהמציא מנות חדשות) וביחד עם הבמאי פול ייטס, יצרה דיוקן מיוחד של בנה ושל מערכת היחסים המשתנה ביניהם.
שבת | 19/5 | 10:00 | סינ’ 1 || ד’ | 23/5 | 15:15 | סינ’ 3 || שבת | 26/5 | 10:00 | סינ’ 3
עד קצה היכולת
ברגעי השבירה הנדירים של מרגריטה ממון – המתעמלת האמנותית כוכבת הנבחרת הרוסית בריו 2016 – המאמנת מזכירה לה “את לא בן אדם, ריטה, את אתלטית”. ממון נאחזת במילים האלה כדי להתאמן ימים ארוכים ללא גבול וגם לספוג עלבונות והשפלות אינסופיים מצמד המאמנות. כל אחת מהן מטלטלת אותה בדרכה, בין הפגנות אהבה ועוינות. מעבר לקטעי ההתעמלות המרהיבים, הסרט חושף את שיטת האימונים הרוסית הקשוחה להחריד, המניבה מתעמלות-על – ואת שרירי הנפש שצעירה כמו ממון נאלצת לפתח בשנה החשובה ביותר בקריירה שלה, כשהיא נלחמת על ההזדמנות האחרונה שלה לזכות במדליה.
ה’ | 17/5 | 11:15 | סינ’ 1 || א’ | 20/5 | 14:30 | סינ’ 1 * || ב’ | 21/5 | 20:00 | גג בניין עיריית תל־אביב-יפו * || ב’ | 21/5 | 21:30 | גג בניין עיריית תל־אביב-יפו * || שבת | 26/5 | 12:00 | סינ’ 1
היער הקסום (סרט ללא דיאלוג)
כל כך הרבה סצנות קסומות ומופלאות מתרחשות ביער הזה, שלרגעים קל להתמכר לרעיון שהוא אינו אמיתי, אלא חלק מסיפור אגדה. ארבע שנות צילום (שחלק גדול מהן חלף במארבים והמתנה) הניבו סצנות אינטימיות נדירות שבהן נראים בעלי חיים – לבד ובחברת חיות אחרות – מתנהלים כאילו איש אינו צופה בהם. המצלמה עוקבת אחרי צבאים, זאבים, קיפודים, ינשופים, נחשים וחרקים ממרחק אפסי, כזה שמאפשר לבחון את מרקם הפרווה ורפרוף הנוצות, ולהיסחף אל עולמם המורכב מהתרחשויות שכמו נלקחו מסרט מתח או מאופרת סבון. השיטוט המציצני הזה אינו מלווה בהסברים – כדי להיבלע ביער די בצווחות, בנהמות, בציוצים וברשרושי הצמחייה.
שבת 19.05 14:00 סינמטק 4, יום א’ 20.05 10:00 סינמטק 1