הגיעה השבוע לסיומה אחרי חמש עונות מרתקות. למי שבמקרה לא ראה, או לא שמע על הסדרה המצויינת הזו, אספר בכמה מילים:
זהו סיפורו של וולטר ווייט, האב טיפוס של החננות, מורה לכימיה בבית ספר תיכון באלברקרקי שבניו מקסיקו, שמגלה יום אחד שיש לו סרטן ריאות, שאין לו ביטוח בריאות ו/או ביטוח חיים, ושאשתו בהריון. אחרי שהוא מנסה להרוויח עוד כסף במשרה נוספת בתור שוטף מכוניות, הוא מחליט לנצל את הידע האקדמי שלו, ולנסות להשיג עבודה בתחום ההתמחות שלו: כימיה. וולטר מחליט להיות יצרן, ומקים סטארט-אפ לייצור קריסטל מת’, שהוא סם שגדולתו בתהליך הזיקוק שלו, ביחד עם תלמיד שלו לשעבר.
הסדרה עוקבת אחר הקריירה המתפתחת של וולטר וויט, היא סוג של של סדרה חינוכית, כי אפשר ללמוד ממנה המון דברים על פיתוח קריירה,על עסקים ובכלל על החיים:
1. כל אחד יכול לעשות שינוי
כן, גם אם אתה חננת על אתה יכול להפוך לבחור הכי מגניב בסביבה, גם אם אתה פוחד מעצמך, אתה יכול להפוך לזה שכולם פוחדים ממנו, מהלוזר הכי גדול, לסיפור ההצלחה החם של השנה. זה תלוי רק בך.
2. Knowledge is king
לוולטר וויט יש משהו שאין להרבה אנשים בתחום שלו. ידע. השכלה. התמחות. תלכו לביה”ס אנשים, ולאוניברסיטה, תלמדו, תכינו שיעורים, תצטיינו. אח”כ תוכלו ליישם את הידע שצברתם בעולם העסקים.
3. עסקים מצליחים מביאים זווית הסתכלות שונה על שוק קיים
ביל גייטס הבין את זה, סטיב ג’ובס הבין את זה, וגם וולטר וויט, שמחולל מהפכה בתעשיית הקריסטל מת’ בגלל הידע, ההתמחות והרצינות שבה הוא מתייחס למוצר שלו, מבין את זה ואף מיישם.
4. איכות זה לא מילה גסה
בכדי להצליח חייב להיות לך את המוצר הכי טוב בתחום, עם יתרונות בולטים ונקודות בידול מול מתחרים. וולטר וויט מצליח לייצר מוצר שבכל הסטנדרטים עולה על מתחריו. הוא מקפיד על תו תקן מוקפד ביותר. על האיכות הגבוהה ביותר. הוא לא מהסס לזרוק חומר טוב שלא עומד בסטנדרטים הקפדניים ששם לעצמו. המוצר שהוא מוכר הוא הטוב ביותר בשוק. וזו הבטחה!
5. מוטיבציה
לוולטר וויט יש מוטיבציה אדירה להצליח. הוא חייב להצליח. ברגע שהוא נכנס לעולם העסקים הוא יעשה הכל כדי להצליח. לפעמים הוא מתנהג אפילו כאילו אין לו מה להפסיד..
6. שותפים לכל החיים
וולטר וויט מבין שאי אפשר להצליח לבד. הוא מציע שותפות לתלמיד שלו לשעבר שבו הוא מזהה ידע וכשרון ודבק בשותפות עימו (כמעט) לאורך כל הדרך. הוא מזהה כי היתרון המרכזי שלו הוא בשלב הייצור ולכן מגיע להסכמי הפצה עם חברות הפצה מקומיות, תוך הבנה כי הן תנאי הכרחי לצמיחתו של העסק שלו. הוא מגלה שכשהשותפויות שלו עולות על שרטון, כך גם ההצלחות.
7. מנהל שיווק טוב לא חייב לאהוב את המוצר שהוא משווק
אם אתה יודע לשווק, אתה יודע לשווק. אתה לא חייב להשתמש במוצר שאתה מוכר, אתה לא חייב לאהוב את המוצר שאתה מוכר, אבל אתה חייב להאמין בו. ואתה חייב להאמין שהוא המוצר הכי טוב עבור הלקוח שלך.
8. איזון בין עבודה לחיים פרטיים
כאן יש לוולטר וויט עוד הרבה מה ללמוד. הוא לא ממש מצליח לאזן בין שני התחומים, וכמו שכמעט תמיד קורה בעסק שמצליח וצומח במהירות, העבודה משתלטת על החיים, גם על אלה הפרטיים. וכן, גם וולטר וייט עושה לעצמו הנחות כשהוא מספר לעצמו שאמנם הוא עובד כמו משוגע, אבל את הכל הוא עושה למען המשפחה..
9. חטא היוהרה
ככל שאתה מצליח יותר אתה מרגיש יותר חסין ופחות פגיע. אל תתן לאגו שלך לפגוע בחוש השיפוט שלך. אל תזלזל במתחרים שלך. גם הם עבדו מאוד קשה בכדי להגיע לאן שהגיעו. אל תקנא בהצלחות של אחרים. תסתפק בשלך. ותמיד תמיד תגמור עם מה שהתחלת. אל תשאיר את הקצוות פתוחים.
10. בכל טוב יש גם רע, בכל רע יש טוב
אל תשפוט אנשים לפי מראה חיצוני. אל תשפוט אנשים. אתה אף פעם לא יודע מאיפה הם באו. או מה מסתתר מאחוריהם. גם בתוך האדם הכי טוב מסתתר האדם הכי רע. ובתוך כל אדם רע מסתתר אדם טוב. החיים הם אף פעם לא מה שהם נראים והם תמיד מלאים הפתעות.