עדות מקומית – גם במציאות תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים

תערוכת  הצילומים “עדות מקומית”, שמציגה צילומי עיתונות ישראליים שצולמו בשנה האחרונה, והתערוכה   “WORLD PRESS PHOTO”, שהיא התערוכה העולמית לצילומי עיתונות, מוצגות זו לצד זו, במוזאון ארץ ישראל, ומספקות זוית ראיה יחודית ומרגשת למציאות הישראלית והבינלאומית כפי שהיא משתקפת מבעד למצלמתם של אלה, שלא רק שהיו שם כדי לתעד, אלא הצליחו להעביר בפריים אחד של צילום, סיפור ארוך ולרוב לא פשוט.

פעיל המחאה החברתית, משה סילמן, לאחר שהצית את עצמו. תמונת השנה מקום ראשון / בודדות בן קלמר / וואלה

התערוכה מציגה את 200 הצילומים הזוכים, שנבחרו ע”י ועדה מקצועית, מתוך אלפי צילומים שנשלחו אליה, שחוברים יחד למסע מרגש ומצמרר בשבילי המציאות הישראלית הלא קלה והלא תמיד מחמיאה שבתוכה אנו חיים.

חורף במאהל המחאה של מחוסרי הדיור בגן סאקר בירושלים, אורבניזם מקום שני אוהד צויגנברג / Ynet
עושים מנגל ביער בן שמן ביום העצמאות, חיי יום יום מקום שלישי יהונתן שאול / מעריב
קרן קרן ואביחי בן ברוך, הלוקים בתסמונת דאון, לקראת חופתם, צפת 2012, דיוקנאות מקום שלישי, רינה קסטלנובו הולנדר / ניו יורק טיימס
‎עבודות להקמת הגדר בגבול ישראל–מצרים, טבע וסביבה מקום שני / בודדות אלון רון / עיתון "הארץ"
דגים מלווים את השוחות באליפות ישראל בטריאתלון 2011, ספורט מקום שלישי גלעד קוולרצ'יק / ידיעות אחרונות

מורן שוב, אוצרת התערוכה, כותבת:

כשצלם מראה לנו תמונה שצילם, גם אם הוא אינו מספר באמצעותה את הסיפור כולו, הוא בעצם אומר: “הייתי שם כשזה קרה”; “מימיני ומשמאלי ומאחורי קרו כל הזמן דברים, אבל מה שאתם רואים בתמונה הזאת, זה מה שקרה לנגד עיני”.
להיות צלם זה בין השאר “להיות שם”, להיות עֵד לאירועים ולהעיד עליהם ברבים: להראות, למסור, לדווח, להפיץ הלאה. להיות צלם זו שליחות, שליחות אזרחית. בין אם צלמים הם שליחים מטעם עצמם, או מטעם עיתון או סוכנות כלשהי, או מטעם הציבור המתועד  – התצלום לא נותן לאף גורם לנכס אותו, מלבד החיים עצמם ועובדת התרחשותם.
מהי החשיבות ב”להיות שם כשזה קורה”, ועל אחת כמה וכמה כשהכל מתועד ומצולם ומשודר ברשתות תקשורת, ברשתות החברתיות, בפייסבוק? “להיות שם” זה לראות בעיניים שלך – לא דרך משקפת ומסך ומסננת של אחרים. נכון, גם לראות בעיניים שלך זה לא פשוט. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בקלות עומדים בלבה של התרחשות ולפרש אותה לעצמנו, כפי ששמענו שמפרשים בעיתונות ובטלוויזיה, שכבר מזמן מנחים אותנו איך ומה לראות. לא פלא, אם כך, שלא תמצאו בתערוכה אף תצלום של גלעד שליט משתחרר. צה”ל והמדינה אפשרו והכתיבו זוויות צילום מצומצמות בלבד באירוע, ותצלומים שנלקחו ברגעים הללו ומן הזוויות המסוימות ההן לא מצאו את מקומם בתערוכה.
כצופים בתצלומים, כמו הצלמים שהיו בשטח, אנחנו מוזמנים לחדד את החושים: להיות ערים למבט של זולתנו, למבט של המצולם בצַלם, באנשים שלצדו, בנו, המתבוננים, לעקוב אחר הקולות ושפת הגוף והכוריאוגרפיה של המצולמים. וכשם שהצלם, הער בשטח, לוקח אחריות על מה שהוא רואה, לוקח בחשבון את המקום ואת הזמן, את ההתרחשות והזיעה – גם אנחנו הצופים, מוזמנים לקחת אחריות, להתבונן ולשנן לעצמנו חיים של אחרים.
אנשים חיים, אנשים בקושי חיים, ופוליטיקאים זוממים, וצלמים צילמו, והשופטים שפטו – ולתערוכה נבחרו מתוך אלפים רק מאתיים תמונות. מאתיים תמונות שחוזרות ומספרות פיסות חיים. חיים בוערים וחיים אחרים. חיים. נקודה.

כלה חרדית יושבת ב"עזרת נשים" ומתבוננת בחתן ובאביו הרוקדים את "המצווה דאנס", קהילה, דת ואמונה מקום ראשון, אביר סולטן / EPA

מוזאון ארץ ישראל

חיים לבנון 2, רמת אביב, תל-אביב 69975                                                        

ראשון עד רביעי   16:00-10:00, חמישי  20:00-10:00, שישי ושבת 14:00-10:00

והכי אהבתי שכל התמונות גם מוצגות באתר האינטרנט של התערוכה, אז אפשר גם מהבית:

 http://www.edutmekomit.co.il/ 

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים אחרונים

הכל זה מלמעלה — התערוכה

לא. לא חזרתי בתשובה. אבל מי שעוקב אחרי קצת, בטח כבר יודע שבשנתיים האחרונות אני מצלמת עם רחפן תחת הכותרת #הכלזהמלמעלה.

הילדה הכי קטנה שלי בת 12!

הילדה הכי קטנה שלי כבר בת 12. כשחשבתי מה לכתוב לך, מצאתי בלוג שכתבתי בתאריך ה-8 בינואר 2012, בדיוק לפני 7 שנים. הוא נקרא “הילדה הכי

סליחה

סליחה, אפשר לבקש סליחה? כן בבקשה הגעת למקום הנכון אנחנו פתוחים כל יום בין תשע לשש ממי תרצי לבקש סליחה? סליחה, לא הבנתי “מהמקום”? “מחברו”?